PLAY: Een educatief pakket over verantwoord gamen en vrijetijdsbesteding

PLAY is een educatief pakket over verantwoord gamen en vrijetijdsbesteding voor jongeren tussen 12 en 14 jaar. Met verschillende activerende werkvormen vertrekt PLAY vanuit een positieve insteek om jongeren inzicht te geven in hun eigen gamegedrag en dat van hun leeftijdsgenoten. PLAY wil jongeren helpen om op een verantwoorde manier te gamen. Play wil hen tegelijkertijd aan het denken zetten over hun vrijetijdsinvulling en over mogelijke alternatieve activiteiten en hobby’s.

Wanneer en waar kan je PLAY inzetten?

PLAY kan ingezet worden in de eerste graad secundair onderwijs en in de jeugdhulpverlening. Vooraleer aan de slag te gaan met PLAY wordt aangeraden om na te gaan of het pakket geschikt is voor de jongeren in jouw groep. In de handleiding voor begeleiders vind je hiervoor enkele richtlijnen.

Vier thema’s

PLAY is opgebouwd rond vier thema’s:

Het eerste thema ‘Mijn gameprofiel vs. de groep’ warmt de jongeren op om rond gamen te werken en zet met een vragenlijst en bijhorende PowerPoint in op het verwerven van inzicht over het eigen gamegedrag, dat van leeftijdsgenoten en in welke mate ouders of opvoeders op de hoogte zijn van hun gamegedrag. Daarnaast worden de jongeren als echte game-experten uitgedaagd om hun mening te geven over enkele stellingen waarna ze door middel van een flowchart ontdekken wat voor type gamer ze zijn.

Het tweede thema ‘Verantwoord gamen’ vertrekt vanuit een digitaal bordspel. De jongeren worden opgedeeld in vier groepen en proberen zoveel mogelijk gelukspunten te verzamelen voor hun avatar. Doorheen het spel ontdekken de jongeren verschillende tips die hen helpen om op een verantwoordelijke manier te gamen. Na afloop kiezen jongeren enkele tips uit die ze thuis uitproberen.

Het derde thema ‘Vrije tijd’ laat de jongeren kennismaken met voor hen (on)bekende vrijetijdsbestedingen. De groep wordt opgedeeld in twee teams die tegen elkaar strijden om de meeste activiteiten te raden. Afsluitend bespreken zein groep hoe zij hun vrije tijd invullen, of ze de verschillende activiteiten en hobby’s kennen, wat hun talenten zijn en welke plaats gamen kent als hobby.

Het vierde thema ‘De aantrekkingskracht van games’ zet in op de inhoudelijke kennis over de werking van games en wat gamen zo aantrekkelijk maakt. Met het spel ‘what’s your ranking’ duelleren vier teams om de felbegeerde eerste plaats. Elk duel onthult één of meerdere mechanismen van games. Wanneer de duels zijn afgelopen volgt een quiz die nagaat wie goed heeft opgelet en die de ranking nog helemaal overhoop kan gooien.

Aan de slag!

Wil je aan de slag met PLAY? Bestel of download de handleiding en werkbundels hieronder bij gerelateerd materiaal.

Karen Vanmarcke
Stafmedewerker Jeugdwerk / Ouderen / Gamen