‘Never waste a great party’ krijgt drie nieuwe campagnebeelden

Boodschappen voor feestvierders over roken, handtastelijkheden en openlijk druggebruik

In 2017 ontwikkelden Quality Nights en Safe ’n Sound, de twee preventie-initiatieven in het uitgaansleven, een campagne met de titel ‘Never waste a great party’. Die reeks van vijftien campagnebeelden geeft uitgaanders concrete partytips. De beelden worden in verschillende formaten aangeboden, zodat ze op allerlei manieren op de uitgaanslocatie en online verspreid kunnen worden. De campagne werd met veel enthousiasme onthaald in clubs en op evenementen. Om dat succes te verzilveren, wordt de reeks nu uitgebreid met nieuwe boodschappen waar in de uitgaanssector een duidelijke nood voor gevoeld werd.

Van gezondheid naar hoffelijkheid

Reggae Geel en LOGO Antwerpen brachten de bal aan het rollen door te vragen naar nieuwe boodschappen. De vijftien originele beelden zijn in de eerste plaats gezondheidstips voor uitgaanders. Maar Reggae Geel en LOGO Antwerpen signaleerden dat er ook nood is aan boodschappen die draaien om hoffelijkheid. De drie nieuwe campagnebeelden vragen dus op een ludieke manier om de sfeer erin te houden. Ze roepen op om de andere feestvierders niet in de tabaksrook te zetten, hen niet lastig te vallen met ongewenste aanrakingen, en geen problemen te veroorzaken door op de dansvloer openlijk drugs te gebruiken. We overlopen hieronder het resultaat.

Roken

Nederlandse versie: Je bent adembenemend. Deel liefde, geen rook.

Het lijkt voor de hand liggend, maar er wordt nog vaak tegen gezondigd. Niet iedereen rookt, en heel wat mensen roken ook liever niet passief mee. Als een aantal uitgaanders rookt op de dansvloer, verpest dat het plezier van vele anderen. Op de uitgaanslocatie nog eens in beeld brengen dat je de sfeer erin houdt door binnen geen sigaret op te steken, is dan ook geen overbodige luxe.

Ongewenste intimiteiten

Nederlandse versie: Het is sexy als het klikt. "Nee" is nee, alleen "ja" is ok.

Ook seksueel grensoverschrijdend gedrag komt voor op de dansvloer. Het onder invloed zijn van drugs zorgt er al eens voor dat grenzen vervagen, maar dat mag geen excuus zijn. We willen het doelpubliek meegegeven dat persoonlijke grenzen erg belangrijk zijn. Heeft iemand geen interesse? Aanvaard het en ga verder. Ga niet over die grens. De sfeer wordt er niet beter op als iemand blijft aandringen. Iemand die zichzelf opdringt en de wensen van de ander niet respecteert, is sowieso niet sexy.

Dit campagnebeeld is een eerste bewustmaking. Het thema wordt verder uitgediept in een campagne die van start gaat in de zomer van 2020.

Openlijk gebruik

Nederlandse versie: Feesten als beesten? Praten over drugs is hot, openlijk gebruik maakt de scene kapot.

De peersupport-stand van Safe ’n Sound staat op heel wat feesten waar druggebruik aanwezig is. Dat er op die feesten door een aantal mensen illegale middelen gebruikt worden, is tot op zekere hoogte onvermijdelijk. De Safe ’n Sound-vrijwilligers zetten zich in om de risico’s van dat gebruik zoveel mogelijk te beperken. Die vrijwilligers signaleren nu dat er vaker openlijk gebruikt wordt. Spiegeltjes, sleuteltjes en zakjes met poeder gaan rond in het midden van de dansvloer. Soms worden volle zakjes gewoon vergeten op de grond. Dergelijk openlijk gebruik is voor niemand wenselijk. Niet voor de mensen die gebruiken (naast gezondheidsrisico’s die altijd aan gebruik verbonden zijn, lopen ze ook risico op problemen met het gerecht). Maar ook niet voor de club of het evenement, dat door dat zichtbare druggebruik een kwalijke reputatie krijgt. Uitgaanders die nièt gebruiken, ten slotte, zijn ook niet altijd opgezet met het openlijke gebruik. Vandaar deze oproep tot discretie.

Breed inzetbaar

Net zoals de originele 15 campagnebeelden, zijn de drie nieuwe in verschillende versies beschikbaar. Er is zowel een Nederlandstalige als Engelstalige slogan. En alle beelden zijn uitgewerkt voor verschillende dragers: affiches, zeildoeken, Facebook en tv-schermen. Net omdat iedere uitgaanslocatie andere noden heeft, bieden we de campagnebeelden enkel als download aan – zo kunnen uitbaters en organisatoren zelf beslissen welke campagnebeelden ze in welk formaat laten drukken. Uitgaanslocaties die graag hun eigen logo aan de campagnebeelden willen toevoegen, kunnen dat ook doen. Al het materiaal is te vinden in onze online catalogus.

Erik Helderweert
Coördinator Safe 'n Sound – Party project