Het toilet, de plek om het over wedden op sportwedstrijden te hebben

Wedden op sportwedstrijden heeft tijdens het WK voetbal heel wat stof doen opwaaien in de pers. Er staken veel vragen de kop op. Wat met gokreclame tijdens de wedstrijden van de Rode Duivels? Moet de openbare omroep verantwoordelijkheid opnemen voor de gokreclame die via haar kanalen verspreid wordt? Wat met de meer dan 150.000 nieuw geregistreerde spelers? Wat met de meer dan 334.119.616 ingezette euro’s? Wat met gokken op jeugdwedstrijden?

Altijd prijs, goed begonnen

Ook VAD zette wedden op sportwedstrijden in de picture en lanceerde het voorbije WK, samen met De DrugLijn, de preventiecampagne ‘Altijd prijs’.

De campagne wou ingaan tegen het door-de-reclame-verspreide beeld dat wedden op sportwedstrijden een ‘doodnormale activiteit’ is die enkel gelijk staat aan plezier en geldgewin. De campagne speelde ook in op de misvatting dat hoe meer je van voetbal kent, hoe beter je de uitslag kan voorspellen en dus kan winnen. Om dit idee te ondersteunen vertelden voetbalexperts Frank Raes, Peter Vandenbempt en Tom Boudeweel elk in een filmpje dat er – ondanks hun voetbalkennis – geen gouden tip bestaat als het op sportweddenschappen aan komt.

De campagnefilmpjes van deze voetbalkenners werden meer dan 60.000 keer bekeken via sociale media, YouTube en de landingspagina. Veel mensen tagden hun vrienden via de posts op social media of lieten een reactie achter bij het bericht. 11.653 personen bezochten de landingspagina altijdprijs.org. Daar kon je doorklikken naar de pagina’s op www.druglijn.be met informatie over de risico’s van wedden op sportwedstrijden en tools om de eigen kennis en risico in te schatten, naast heel wat tips om het leuk te houden. Deze pagina’s werden tijdens de campagne bijna 3 keer vaker bezocht.

Nieuw: gokcalculator

Ook de nieuwe gokcalculator kende een mooie lancering. 720 personen bezochten tijdens de WK-periode de webpagina van de gokcalculator. Met deze gokcalculator kan je berekenen hoeveel geld en tijd je besteedt aan gokken. De gokcalculator blijft samen met de zelftesten en de informatiepagina’s ook na de campagne actief.

Daar stopt het niet….

De WK-campagne was een mooie aanzet tot sensibilisering, maar er is meer nodig om blijvend te sensibiliseren en te informeren over de risico’s van wedden op sportwedstrijden. Zo willen we met het affichebeeld van de toiletrol met gedrukte bankbiljetten personen die (willen) deelnemen aan sportweddenschappen, bewust maken van de risico’s. We willen dit campagnebeeld groot uitdragen tot op het kleinste plekje… het toilet.

Grote avonturen beginnen klein

Dus heb jij nog een plaatsje op de toiletdeur (of een andere plek) van jouw sportclub, wachtzaal, jeugdvereniging, organisatie, café,...? Bestel dan jouw exemplaar hieronder. Het eerste exemplaar is gratis.

Jolien Moernaut
Preventie / gokken