Bijna één Belg op vijf nam deel aan Tournée Minérale 2018 - Ook in 2019 februari zonder alcohol

In februari 2019 gaat de derde editie van Tournée Minérale van start: Stichting tegen Kanker en VAD/De Druglijn roepen dan alle Belgen op om even stil te staan bij hun alcoholconsumptie door een maand geen alcohol te drinken. De actie was de voorbije twee jaar een overdonderend succes en werd zeer positief onthaald door de deelnemers, zo bleek uit een enquête door marktonderzoeksbureau Indiville. Bijna één volwassen Belg op vijf nam deel en 92% van de deelnemers zegt opnieuw te willen meedoen. Het is nog even aftellen tot 1 februari, maar enthousiastelingen kunnen zich nu al inschrijven op www.tourneeminerale.be.

Tournée Minérale 2019 maakt het duidelijk: minder alcohol is gezond

De nieuwe campagne zoomt in op de gezondheidsvoordelen van minderen met alcohol. De deelnemers van de vorige editie gaven in het onderzoek van Indiville vaak aan dat ze zich beter in hun vel voelden, beter sliepen, afgevallen waren of meer energie hadden. De komende editie van Tournée Minérale zet die verschillende positieve effecten van een maand zonder alcohol dan ook extra in de verf.

“Alcohol is geen gezond product, daarom is het belangrijk er bewust mee om te gaan. Een kater na een zware avond toont de onmiddellijke effecten op je lichaam. Maar alcohol kan ook een oorzaak zijn van gezondheidsproblemen waar de link met alcohol niet zo in het oog springt. Zo kan het een rol spelen bij onder andere slaapproblemen en overgewicht. Er is ook een link met ernstigere gezondheidsproblemen,” weet dr. Mathijs Goossens, woordvoerder van Stichting tegen Kanker. “Alcohol werkt in op alle organen in het lichaam. Het kan daardoor gelinkt worden aan allerlei aandoeningen, van hart- en leverproblemen, over vroegtijdige dementie, tot 8 verschillende types kanker.”

De bedoeling is dat mensen op een leuke manier bewuster omgaan met alcohol, even merken dat ze het zeker zo leuk kunnen hebben zonder, en lekkere alcoholvrije alternatieven ontdekken.

Marijs Geirnaert, directeur van VAD

Positieve campagne

Toch is het niet de bedoeling van Tournée Minérale om mensen aan te zetten tot definitieve geheelonthouding, behalve dan in februari natuurlijk. “Tournée Minérale is en blijft een positieve campagne. De bedoeling is dat mensen op een leuke manier bewuster omgaan met alcohol, even merken dat ze het zeker zo leuk kunnen hebben zonder, en lekkere alcoholvrije alternatieven ontdekken”, zegt Marijs Geirnaert, directeur van VAD.

Jo Vandeurzen, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin: “Het is zonder meer positief dat een uitdaging als Tournée Minérale 1 op 5 Vlamingen kan warm maken, zeker als zij aangeven dat zij opnieuw willen meedoen. Maar wat ik het meest apprecieer aan de campagne is dat het ons aan het denken zet over ons alcoholgebruik. Dat leidt ook in de andere maanden tot een bewuster alcoholgebruik. En zo evolueren we met zijn allen steeds meer in de richting van onze gezondheidsdoelstelling: de Vlaming leeft gezonder in 2025!”

Marktonderzoek wijst op verbluffend aantal deelnemers

Iets minder dan 1 op 5 volwassen Belgen nam deel aan Tournée Minérale in 2018, zo bleek uit een enquête. Dat heel wat mensen zouden meedoen zonder zich in te schrijven op de website was te verwachten, maar dat zo’n grote groep deelneemt laat toch even duizelen. 77 procent daarvan dronk in februari 2018 helemaal geen alcohol. Anderen wilden hun alcoholgebruik dan weer een maand lang matigen in plaats van volledig te stoppen. Hoewel Tournée Minérale nog maar drie kaarsjes uitblaast, is de campagne een vaste waarde geworden. Dat bleek heel duidelijk uit het marktonderzoek dat Indiville in opdracht van VAD en Stichting tegen Kanker uitvoerde. Bijna iedereen, welgeteld 88 procent van de Belgen, kent Tournée Minérale. Daarmee is Tournée Minérale even bekend als de nationale feestdag.

Mensen nemen deel aan Tournée Minérale omdat ze het een leuke actie vinden, om bewuster om te gaan met alcohol of voor hun gezondheid. Terwijl de helft van de Belgen Tournée Minérale een zinvolle actie vindt, beoordelen de deelnemers de actie bijna unaniem positief: 82 procent geeft Tournée Minérale een score van zeven op tien of meer en 92 procent wil in 2019 opnieuw meedoen.

Toch willen we graag iedereen oproepen om zich in te schrijven op de website. Dat maakt je engagement concreet, en versterkt het groepsgevoel. Zeker als je een team aanmaakt met vrienden, familieleden of collega’s.

dr. Mathijs Goossens, woordvoerder van Stichting tegen Kanker

Schrijf je in op www.tourneeminerale.be

Vorig jaar schreven 105.000 mensen zich in op www.tourneeminerale.be, in team of als individu. Dat is en blijft een ongelofelijk hoog cijfer, maar is wel een pak minder dan het totale aantal deelnemers. “Het klopt dat je nergens voor hoeft in te schrijven om een maand niet te drinken. Toch willen we graag iedereen oproepen om 5 minuutjes uit te trekken en even naar de site te surfen en je in te schrijven. Dat maakt vooral voor jezelf je engagement concreet, en versterkt het groepsgevoel. Zeker als je een team aanmaakt met vrienden, familieleden of collega’s. Leuk toch om te weten hoeveel mensen samen met jou de uitdaging aangaan? Bovendien ontvang je elke week een nieuwsbrief met tips, tricks en aanmoediging. En je vindt lekkere nieuwe mocktails en andere ideeën op de site,” vertelt dr. Goossens.

Wie wil deelnemen aan Tournée Minérale of een team van deelnemers wil oprichten, kan zich nu al inschrijven op www.tourneeminerale.be.

Ebe Daems
Communicatie