Al 50.000 Belgen drinken in februari geen alcohol!

Belgen nemen massaal deel aan Tournée Minérale

Eind november lanceerden VAD/De DrugLijn en Stichting tegen Kanker de campagne ‘Tournée Minérale’. Het concept is eenvoudig: wie meedoet, drinkt in februari 2017 een maand lang geen alcohol. De organisatoren rekenden er vooraf al op dat dit zou aanslaan: heel wat mensen deden de afgelopen jaren spontaan een alcoholvrije maand, en met Tournée Minérale werd dit voor het eerst op grote schaal georganiseerd. Maar de omvang van het succes is op zijn zachtst gezegd verbazingwekkend: één week voor de start hebben zich al 50.000 Belgen aangemeld, en het ziet er naar uit dat dat aantal nog sterk zal toenemen.

Doelstelling nu al verdriedubbeld

Tournée Minérale roept alle Belgen op om in februari 2017 een maand geen alcohol te drinken. Daar zijn goede redenen voor: alcohol, ook als je weinig drinkt, heeft invloed op bijna alle organen in het lichaam en ongeveer tweehonderd verschillende aandoeningen worden in verband gebracht met alcoholgebruik. Door mee te doen met de campagne, krijgt je lichaam een maand de tijd om te recupereren. De campagne laat je op die manier even stilstaan bij je alcoholgewoontes. Heel wat deelnemers zullen zich na afloop dan ook frisser en fitter voelen.

Met deze boodschappen werd Tournée Minérale de afgelopen twee maanden aangekondigd. En het publiek heeft er duidelijk oor naar. “Bij de aanvang van het project moesten we onze doelstellingen bepalen. We hebben daar toen een – in ons aanvoelen – ambitieus cijfer op geplakt,” lacht Jochen Schrooten, projectverantwoordelijke bij VAD. “Na het bestuderen van vergelijkbare campagnes in het buitenland, was de conclusie: als we 15.000 deelnemers halen, dan mogen we heel tevreden zijn. Ondertussen hebben we die doelstelling al meer dan verdriedubbeld!”

Met 15.000 waren we al heel tevreden geweest. Ondertussen hebben we die doelstelling al meer dan verdriedubbeld!

Jochen Schrooten, projectverantwoordelijke Tournée Minérale

Deelnemers staan stil bij alcoholgebruik

Dat de mensen openstaan voor de boodschappen van Tournée Minérale, is ook Fré Heylen, coach van WordFit, de grootste online fit-community van Vlaanderen, opgevallen. Hij is één van de social mediafiguren die hun volgelingen warmmaken om deel te nemen aan de campagne. “In een gezonde, energieke en dus fitte levensstijl is het belangrijk om de dingen zo bewust mogelijk te doen. Zo doe je de dingen niet alleen beter, maar kan je er ook van genieten,” legt hij uit. “Deze campagne is daar een goed voorbeeld van. Een van onze deelnemers schrok zich een hoedje! Hij vindt zelf dat hij niet veel drinkt: in het weekend enkele pintjes ‘op de voetbal’, en soms een wijntje bij een zakendiner. Maar als hij dat dan ingaf in de alcoholcalculator op de website, bleek dat hij in februari 11.000 calorieën minder zou opnemen!”

Voor groentekok Frank Fol betekent deze campagne sowieso dat de Belg meer aandacht besteed aan een gezonde levensstijl in het algemeen. “Belgen behoren tot de grootste groente-eters van Europa. Op het vlak van fruit bengelen we helemaal achteraan in het Europese peloton. Ik roep dan ook iedereen op om creatief aan de slag te gaan met fruit. Fruit, gecombineerd met groenten, leent zich perfect voor verfrissende mocktails. Ga dus gerust aan het experimenteren met vrienden, collega’s of familie!”

Eén van de deelnemers die verkocht is voor het idee van een alcoholvrije maand, is actrice en social media-persoonlijkheid Joy Anna Thielemans. “Net als vorig jaar, probeer ik minstens een paar maanden geen alcohol aan te raken,” vertelt ze. “Ik slaap er duidelijk énorm veel beter door en merk dat er veel heerlijke non-alcoholische alternatieven zijn.”

Tournée Minérale leeft

Fré Heylen is niet de enige die deelnemers verzamelt voor Tournée Minérale. Op de website kunnen niet alleen individuen zich aanmelden, deelnemers kunnen zich ook als team inschrijven. En daar wordt volop gebruik van gemaakt. Grote werkgevers, zoals Agfa, Randstad en CM, hebben teams aangemaakt. Ook steden en gemeenten, zoals Hasselt, Haacht, Beveren, Oostende, Olen, … zijn enthousiaste deelnemers van de Tournée Minérale. Zo organiseren ze alcoholvrije recepties, zetten ze het personeel aan om mee te doen en organiseren ze bekendmakingsacties.

Ook groepjes die kleiner beginnen, trekken soms heel wat op gang. Het Sint-Augustinusinstituut in Bree (SAB), bijvoorbeeld, maakte een team aan voor de leerkrachten. Dat sloeg aan, en ondertussen verzamelden ze al 190 sympathisanten van de school, waaronder de burgemeesters van Bree en Meeuwen. Met de campagne zetten ze de leerlingen ook aan om geld in te zamelen voor kankeronderzoek. "De school is helaas al vaak geconfronteerd met kanker," vertelt Jan Thoelen, ICT-coördinator van SAB. "De ziekte treft zowel collega's, partners van collega's, ouders en soms ook leerlingen. Bovendien deden we met een aantal collega's vroeger al mee aan de uitdaging om tijdens de vasten geen alcohol te drinken. We vonden dit dus een prachtig initiatief, dat beide aspecten combineert!"

En dan nu: fondsen werven voor kankeronderzoek

De campagne steunt inderdaad het goede doel. “Dat is de ene doelstelling die we nu nog moeten waarmaken,” legt dr. Mathijs Goossens van Stichting tegen Kanker uit. “Het is formidabel dat er zoveel mensen meedoen. Maar als er sommigen ook fondsen werven voor de Stichting, dan kunnen wij nog meer levens redden. Elke donatie geeft patiënten en onderzoekers hoop voor de toekomst.” Deelnemers kunnen een som doneren voor de Stichting tegen Kanker. Of ze kunnen hun vrienden en familieleden vragen om hen te sponsoren tijdens hun maand zonder alcohol. “Dat is meteen een mooie extra motivatie! Je doet de uitdaging niet langer alleen voor jezelf, je zet er ook je ouders, vrienden of collega’s mee aan om kankeronderzoek te steunen. Een echte win-win-situatie!”

Ik hoop op heel veel euro’s! Je zet niet elke dag een logo van een merk als je eerste tattoo…

Blogger Nick Vinckier

Die oproep is bij blogger Nick Vinckier alvast niet in dovemansoren gevallen. Hij lanceerde op eigen initiatief #TattooMinérale: van het bedrijf dat hem het meeste geld biedt ten voordele van kankeronderzoek, laat hij het logo op zijn lijf tatoeëren. “Ik ben op zoek naar een bedrijf dat om zijn medemens geeft,” schrijft hij. “Een bedrijf dat verder gaat dan wollige mission statements. Ik hoop op heel veel euro’s! Momenteel staat de teller op € 3.000, maar dat kan zeker nog beter. Je zet niet elke dag een logo van een merk als je eerste tattoo…”

Wie wil deelnemen aan Tournée Minérale, kan zich nog tot begin februari inschrijven op de website www.tourneeminerale.be

Jonathan Deleener
Stafmedewerker communicatie

Jochen Schrooten
Projectverantwoordelijke Tournée Minérale